söndag 14 augusti 2011

Rosen Bournonville

I juni förra året gjorde jag ett riktigt rosfynd. På midsommar-rea köpte jag en "Bournonville" utan att veta något om den. Den kostade 40 kr och etiketten var på danska. Färgen beskrevs som "lysröd", vilket inte sa mig särskilt mycket. Jag började med att sätta den i kruka och redan där växte den på fantastiskt fint. När jag sedan bestämde mig för att anlägga en rosa rabatt hittade den sin plats då lysröd visade sig betyda rosa:-) I år har den nu nått en höjd på ca 70 cm. Växer tätt och frodigt och blommar precis hela tiden. Inga svampangrepp överhuvudtaget.

Rosen är*
1,2 x 1,2 m,
ljust rosa,
blommar kontinuerligt eller remonterar,
härdig till zon 3,
kan odlas i kruka och
får endast lätta svampangrepp.

* Lars-Åke Gustavsson "Rosor för nordiska trädgårdar"



Rekommenderas!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men åh, den är ju alldeles underbar! Där gjorde du ett riktigt fynd! Jag har en granne som tycker det är dyrt med växter. Jag håller inte med - tänk vad man kan få för några tior eller hundralappar, så mycket växtkraft och blomsterglädje för flera år framöver. Och med tanke på att man delar med sig till bloggvärlden blir det ju ännu mer valuta för pengarna! ;) ha en fin söndagskväll! Kram Hanna

Merja sa...

Vilket fynd! 40kr är ingenting för en fin ros. Det känns som det kommer att dröjer länge tills jag får börja plantera rosor i min trädgård. Jag får titta in till dig istället;)
Ha det gott!

Högagärde sa...

Du är nästan som en uppslagsbok vad det gäller rosor. Hur många har du egentligen. Själv har jag bara två. Njuter enormt av andras men har inget behov av att skaffa fler egna just nu.

Merja sa...

Maila över din email adress så skickar jag över receptet=) Min email finns på min blogg.

Lisa sa...

Tack för din kommentarhos mig :-)
Vad fin den var, rosen, en riktig marsipanros. Rosor trivs inte så bra på min magerbacke, det är tur man kan njuta hos andra ! Kram !
Lisa/Lisas trädgård

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Så vacker! Har den klarat någon vintern i kruka ute?
Ha det gott
Birgitta