fredag 7 oktober 2011

Rosen Irene af Danmark

Ett av mina första rosköp var ett riktigt impulsköp på rea då två "Irene af Danmark" fick följa med hem. Det visade sig vara ett bra köp. Visserligen frös den ena ner helt första vintern men kom upp med nya skott just när jag gett upp och tänkte gräva upp den:-)
Nu har båda kommit i gång bra och varit i stort sett friska hos mig.

Rosen är *
en vit rabattros, 
 blir 60x60 cm,
blommar kontinuerligt från juli till frosten kommer,
klarar zon 3,
får endast lätta svampangrepp
och är fin till snitt.

*Rosor för nordiska trädgårdar av Lars-Åke Gustavsson

Jag kan tillägga att den sent på säsongen skiftar i ljuvliga toner av rosa...


Så här såg den ut i somras när den blommade som bäst.


Så här såg den ut för ett par dagar sedan:-)
Rekommenderas!

Önskar er en bra helg!
Kram Hanna C

11 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken romantisk skönhet! Älskar rosor:)).
Ha en skön helg!
Kram Maria

Anonym sa...

Så fin den är! Jag är svag för vita rosor, de är så romantiska. Hoppas du har en finfin lördag! Kram Hanna

Blommix.se sa...

Ja rosorna är ju jättevackra. Vi behöver allt som kan blomma nu på hösten.
Ha en bra helg
Kram
Christina

Laila sa...

Tack för tipset! Skriver upp den på att-skaffa-listan, gillar att den blommar så länge och dina bilder är ju förföriska!
Ha det gott!/Laila

Anjas Hill sa...

Vilken ljuvlig ros!/Anja

Lenas trädgård sa...

Tack för rostipset! Har inte så många vita rosor, lite pga att det är aprikos o rosa som det finns övervägande av här. Men den du visar är ju lite åt rosa på slutet....så kanske?
Ha en go fortsättnig på söndagen!
Kram Lena

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Åhhh, så vacker...en måste-ha-ros!!!

Louise sa...

Jag borde inte titta på fler fina rosor, vill bara ha alla! Får kanske nöja mig med de 48 sorter jag har samlat på mig redan, nu är det rosstopp! Fin är rosen du visar i alla fall!

kram louise

Louise sa...

...den orange rosen heter dronning ingrid.

kram louise

Annika Christensen sa...

Tack för det tipset. Jag planerar att ha mera rosor i trädgåden.
Ha det gott
Annika

Lisa sa...

Å så söt den var Hanna ! Särskilt höstbilden där den har lite rosa anstrykning. Får nog skriva upp den på min roslista. Ha det gott !
Lisa/Lisas trädgård