onsdag 13 juli 2011

Gebruder Grimm

Ett av sommarens trädgårdsprojekt har varit att anlägga en rabatt i form av en berså runt vårt ena äppleträd. Färgerna går i korall/aprikos/vitt med ett undantag...
Jag åkte till plantskolan med en lista på lämpliga rosor i "rätt färg". Men så hade de ett riktigt praktexemplar av Gebruder Grimm. Jag läste att den blev orangeröd och vet inte hur jag sedan kunde få för mig att den skulle passa, men den var ju så otroligt frodig och fin:-)
Resultatet har blivit att när jag tittar mot det hörnet av trädgården så tänker jag antingen "Hjälp! Vad har jag gjort?" eller så ler jag bara:-) Den är ju trots allt en väldigt glad färg-klick mitt bland allt annat gulligt!

Så lite fakta enligt Lars-Åke Gustavsson:
Det är en rabattros som blir 90x70 cm,
 orange-orangeröd och ljust mattgul (min verkar dessutom gå över mot cerise i slutet),
 blommar kontinuerligt,
 klarar zon 3,
 får endast lätta svamp-angrepp
 och är en bra snittblomma.

Så här ser den ut hos mig:



5 kommentarer:

Merja sa...

Det blir inte alltid som man tänkt sig...men kan ändå bli bra :)
Fina ros kollage du visar och toppen att varje ros har namn på fotot!
Jag är väldigt svag för alla dubbla fluffiga rosor som tex. Drottningen av Danmark.
Det lät spännande med din berså. Jag hoppas det kommer bilder!
Ha en bra dag!

Johanna Stålros sa...

Fina rosbilder. Kram Johanna

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Du har så fina rosbilder på bloggen.
Det är så lätt att ändra sig under resans gång - i alla fall när man besöker en plantskola för att handla växter. Kul tycker jag.
Ha det gott
irgitta

Annika Christensen sa...

Jag måste ha fler rosor...
Fint du bjuder på.
Tack för dina vänliga ord det värmer gott skall du veta.
Ha en skön helg
Annika

Katta sa...

Ååå den är ju jättefin och varför sak allt vara gulligt? Tycker man kan behöva en dos av allt :) Kram Katta