måndag 4 juli 2011

Queen Elisabeth och Frulingsduft

Nu har två av årets nya rosor börjat blomma:-) 
Först kommer Frulingsduft som enligt Lars-Åke Gustavsson (rosexpert) är
 ljusgul,med rosa och aprikos, 
blir 2,5 x 2,5 m, 
blommar på försommaren men kan remontera,
klarar zon 5
och bara får lätta svampangrepp.
Doften beskrivs som stark och ljuvlig. Jag kan bara instämma!


Queen Elisabeth köpte jag på Rångedala plantskola i våras. Den har inte kommit i gång så bra men nu blommar den och är precis så vacker som jag hoppats!
Lars-Åke skriver att den är
varm rosa /silveraktigt rosa,
blir 1,2 x 0,9 m,
blommar kontinuerligt,
klarar zon 4,
endast får lätta svampangrepp,
doftar svagt till medelstarkt och sött
och är en bra snittblomma.





3 kommentarer:

Högagärde sa...

Fina rosor. Själv har jag bara två i min trädgård men jag uppskattar andras rosor väldigt mycket.

Anna Vattenkanna sa...

Två klassiska skönheter... hoppas ni får många trevliga somrar tillsammans!

Kram Anna Vattenkanna

Katta sa...

Så vackra. Älskar dessa rosor med underbar rosendoft önskar jag hade en egen trädgård och kunde frossa i favoriterna :) Kram Katta