tisdag 13 september 2011

Rosen New Dawn

Nu är det dags att presentera nästa skönhet bland årets rosköp: New Dawn. 
Hon inköptes tidigt i våras och har vuxit jättefint hela säsongen. Mot slutet nu har hon tyvärr fått svåra angrepp av både rosrost och svartfläcksjuka, men jag hoppas det minskar kommande år då hon etablerat sig bättre.

New Dawn är*:
en klätterros som kan bli upp till 4 m hög,
ljust rosa till silveraktigt rosa,
blommar kontinuerligt,
klarar zon 5,
kan drabbas av mjöldagg och svartfläcksjuka
och är fin till snitt.

* Lars-Åke Gustavsson: Rosor för nordiska trädgårdar




Hos mig får hon klättra på ett stöd av armeringsjärn.

Ha det bra!
Kram Hanna C



4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh New Dawn, min favoritros! Mina har också drabbats hårt av sjukdomar i år, hoppas på mindre fukt nästa säsong. Annars är den ju så otroligt tacksam - och vacker! Kram Hanna

Anjas Hill sa...

Så fina rosor du har Hanna!
Min 'Louis Odier' är helt sjukt angripen av svartfläcksjukan. Den tycks inte gå att utrota - eller du kanske vet något knep?
'New Dawn' trivdes inte där jag planterade den för 14 år sedan.
Däremot har mina engelska rosor trivts som fisken i vattnet i sommar med allt det enorma regnandet som vi har haft här i Gbg./Anja

Lenas trädgård sa...

Hej, maila mig på: lena.ohlsson@karlskrona.se
så skickar jag dej Rosenskära-frön! - du kan få Stockrosfrön ocså...
New Nawn är härlig! Har två, som jag själv köpt, sen har jag fått ta över mammas o pappas, som de planterade säker för 55 år sedan!
Den är minst lika fin.Och den har tålt två flytt från min barndomsträdgård! Inte illa!
Kram Lena

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Att du fått bukt med svartfläckssjukan, det låter bra och ger mig hopp inför nästa år.
Ha det gott
Birgitta