torsdag 28 juli 2011

Rosa rabatt och betong-gjutning

Hemma igen efter några fina dagar på Gotland. Här hemma har vi haft en underbar kväll.
Grillade revbenspjäll med hemmagjord potatissallad (egen potatis:-)), grillade majskolvar och grönsallad från grönsakslandet. Ljummet som vid medelhavet och inte en mygga.

I trädgården frodas det. Min lilarosa rabatt går nästan helt över i rosa så här års, då liljor och rudbeckia står för blomprakten. Salvian och stjärnflockan, de franska blåmunkarna och lupinerna har gjort sitt för säsongen:


I den rosa rabatten jag anlade i år har det nu kommit igång ordentligt:


Klematisen "Hendryetta" har blommat länge redan och på sistone fått sällskap av nävor, "New Dawn", alunrot, rosen "Bournonville" och anisisop:


Under New Dawn har jag lagt en trampsten. Jag har nämligen gjutit i betong för andra gången i mitt liv. 
Så kul!


Önskar er alla som hittar hit en bra helg:-)








10 kommentarer:

Vores have sa...

Super flotte roser du viser.
Jeg elsker roser, og har selv en del, men og rigtig mange rhododendron og klematis.
Har tilføjet mig som følger af din blog.
Ha´en god fredag.
Knus Hanne Bente

Högagärde sa...

Vilken raketstart. Det kan ju ta många år innan man får ordning på en rabatt.

Ullis sa...

Vilken underbar rabatt! Och vilka liljor! Din alun är verkligen frodig, jag har en liknande som jag har delat så många gånger så de i år bara är pyttiga till storleken.
Ha en härlig helg!
Ullis

Katta sa...

Åh vad fin din lila rabatt är! Älskar ju lila, och de lila bladen är så otroligt vackra. Fint fat du gjutit, måsta ta och göra nåt med min betong jag köpte förra sommaren men inte testat att göra nåt med ännu. Tack snälla för komplimangen om fotot (har en liten men ännu hemlig grej på G i den vägen) Kram Katta

Lenas trädgård sa...

Så fint hos dej! Härliga färger i din rabatt, gillar också dessa toner.
Ha det gott!
Lena

Anonym sa...

Så fint du har det, gillar verkligen din rabatt! Snygg trampsten! Kram Hanna

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så underbara bilder du bjuder på och visst är det väl roligt att gjuta i betong! Jättefin sida du har, jag länkar genast till den! :o)

Laila sa...

Så fina ljuslila liljor du visar. Har de något namn tro?
Ha det gott!/Laila

Merja sa...

Fina rabatter och New Dawn gillar jag sen länge!
Betong gjutning är kul. Din trampsten med funkia blad...tror jag blir perfekt att stå på:)
Fin rundel i tidigare inlägg!
ha det gott!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hallojsan!

Så kul att hitta till en ny (för mig) blogg! Ljuvlig rabatt och snygga bilder bjussar du också, det gillar jag;-)

Ha det gott, kramrkam Hillevi