fredag 17 juni 2011

Nya rosor, gamla rosor och annat ögongodis

Tidigare i veckan var jag på Rångedala plantskola för att hitta lite rosor till min nya "rundel". Hade tänkt köpa två men det blev 3... Någon som känner igen sig;-)?
I går grävde jag ner den första, som heter "Kalmar". Den växer tillsammans med två "Anna", ett par dagliljor och på sikt massor av smultron. Färgerna är tänkt åt det varma koralltonade hållet. Så här ser det ut efter plantering:


Så här ser "Anna" ut:


Förutom "Anna" har flera andra rosor börjat blomma så nu tar jag flera varv om dagen, luktar, fotar och bara njuter:-).  Först kommer "Louise Bugnet":


"Martin Frobisher":


"Macy´s Pride":


Knopp och utslagen "Irene af Danmark". Den brukar vara vit, men bestämde sig för något annat i år:



Första pionen blommar:


Till sist lite stjärnflocka, blåmunkar och ängsnäva:




Ha en skön helg!




2 kommentarer:

Merja sa...

Underbara bilder! Mer rosor:) Härligt. Innan jag skaffar nya växter måste jag planera för alla växter jag ska flytta inför dräneringen...oj oj oj. Men drömma får man väl;)
Ha det gott!

Gela sa...

Vilka helt underbara bilder. Tack för titten inne hos mig. Ha en fin fin kväll/Gela